השפעת מזג האוויר על המיגרנה

מאת: ד"ר עדי חסון דביר, מומחית ברפואת משפחה

התקפי מיגרנה, הפוגעים משמעותית באיכות החיים של הסובלים מהם, עשויים להופיע בעקבות מגוון גורמים. אחת התופעות המוכרות לסובלים מהתקפי מיגרנה היא החמרה של תכיפות ההתקפים ושל עוצמתם בעקבות שינויים במזג האוויר, ובעיקר בעונות מעבר.


ברוב המקרים, החמרה בעוצמת ההתקפים ובתכיפותם תתרחש בעקבות מזג אוויר קיצוני, חם או קר; לחות גבוהה או אוויר יבש במיוחד; מזג אוויר סוער הכולל רוחות חזקות; חשיפה לשמש חזקה וכן שינויים קיצוניים של מזג האוויר.


הסיבות להשפעה זו של מזג האוויר על הסובלים ממיגרנה אינן ברורות לחלוטין. בין היתר, עשויים התקפי המיגרנה להתעורר ביתר שאת בעקבות אלרגנים מסוימים האופייניים לתקופות המעבר, דוגמת שינויים בריכוז האבק באוויר ועוד.

Baby image Baby image
השתמשו בטריגרים לטובתכם

דרך הפעולה הטובה ביותר למאבק במיגרנה היא הבנת תבנית ההתקפים הייחודית לכל חולה. הבנת הטריגרים המובילים להחמרה בתכיפותם ובחומרתם של התקפי המיגרנה מסייעת לחולים להיערך אליהם בהתאם, אם על ידי נטילת תרופות שלא דורשות מרשם דוגמת קפליות אקסידול* (מיועדות להקלה זמנית על כאב ראש קל עד בינוני הקשור למיגרנה, וכאבים נוספים. כל קפליה מכילה שילוב של פרצטמול 250mg, חומצה אצטילסליצילית 250mg וקפאין .65mg יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש). אפשרויות נוספות כוללות טיפולים אלטרנטיביים ואף התאמת הפעילויות המתוכננות למגבלות שמייצר ההתקף.


זיהוי שינויי מזג האוויר המשפיעים על ההתקפים יכולה לסייע גם לגורמי הרפואה לדייק את הנחיות הטיפול המתאימות לכל מטופל ומטופל, לכן מומלץ לשתף את הרופא שלכם במסקנות המתבררות. ככל שהתמונה תתבהר, יוכל כל אדם הסובל מהתקפים כאלו לנסות לצמצם את מידת החשיפה שלו לאותם אירועים או לסוגי מזג אוויר שעלולים להחמיר את מצבו.


להבדיל מכאבי ראש "רגילים" מהם כולם סובלים ומכירים את התרופות אותן יש ליטול, קיימות תרופות ייעודיות (ללא מרשם) היעילות להקלה זמנית על כאב ראש קל עד בינוני הקשור למיגרנה ותסמיניה וחשוב להתייעץ עם הרופא המטפל/ רוקח לפני שמחליטים איזו תרופה לרכוש כשהתסמינים מחשידים למיגרנה.


*אין להשתמש באקסידול מתחת לגיל 18 ללא הנחיית רופא. אקסידול אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 12 שנים ולנשים בהריון.